ЦЕРКВA

Єпископ Савватій
ЄПИСКОП САВВАТІЙ: "НИНІШНЄ РОЗДІЛЕННЯ У ПРАВОСЛАВ'Ї, ЯКЩО ВОНО ПОГЛИБЛЮВАТИМЕТЬСЯ, МОЖЕ ПРИЗВЕСТИ ДО СЕКТАНТСТВА"
Світлана Орел, vechirka.uafor.net
22.08.2003, 18:03

Старообрядницька церква у моїй уяві завжди вирізнялася якоюсь особливою таємничістю і скромністю. Відсутність помпезності, показного блиску, певний аскетизм, уміння триматися свого, відособленого гурту — за всім цим відчувається щось невловиме, таке, про що не кричать або взагалі не говорять уголос, але важливе і невід'ємне. Уже пізніше, познайомившись з історією російської православної старообрядницької церкви, я зрозуміла, у чому причина: величезні жертви священиків і мирян цієї церкви, які протягом кількох століть зазнавали жахливих переслідувань, накладають свій енергетичний відбиток на всю громаду. Старообрядці прийшли в Україну з Росії, рятуючись від переслідувань царської та церковної влад. Сьогодні тут налічується чверть усіх старообрядницьких приходів, якими ось уже десять років керує один із чотирьох архієреїв церкви — єпископ київський і всія України Савватій. Родом владика із села Аджамки Кіровоградської області, із селянської української родини. З маминою піснею вбирав у душу потяг до краси і гармонії, благочестя і духовності. Не отримавши з дитинства релігійного виховання, Степан Козка обрав професію художника. Але душа просила духовного, горнулася до молитви, до поетичного слова, до музики. Першим його наставником став священик старообрядницької громади із села Клинців Кіровоградського району отець Яків. Шлях до віри був непростим — через тяжку хворобу, відкриття внутрішнього духовного зору, наполегливу самоосвіту. З часом замінив на священницькому посту свого наставника, опікуватись довелося кількома приходами. Єпископом став з благословення преосвященного митрополита Московського і всія Русі Алімпія.
Наша розмова з єпископом Савватієм — про нинішній день старообрядництва та тенденції релігійного життя в Україні.

— Владико Савватію, як би Ви охарактеризували масштаби розвитку старообрядництва в Україні?

— Кількість приходів постійно змінюється. До 1917 року в Україні діяло близько 220 наших приходів. Нині їх у середньому 50. Деякі з'являються, деякі відмирають. Наприклад, у Кам'янець-Подільському досі не було жодного нашого приходу, зараз з'явився. Найбільше старовірців у Волинській області — 16 приходів. У Кіровоградській — чотири. Є старообрядці у Чернівецькій області. Тут у Білокриницькому монастирі (колишня територія Австрії) у позаминулому столітті перебував митрополит старообрядницької церкви Амбросій, який у 1996 році всесвітнім собором старообрядницької церкви був зарахований до лику святих Божих сповідників за справжню віру. Отже, Біла Криниця — один із духовних центрів старообрядництва.

Єпархія нашої церкви знаходиться у Києві, на Подолі (вулиця Почайницька), є там храм Успіння Богородиці, приход, віруючі, священик. Нині триває робота по визначенню більш-менш точного числа старообрядців в Україні.

Кількість наших приходів, після деякого спаду, поступово збільшується. Деякі священики, миряни переходять до нас з інших церков, зокрема з РПЦ.

— А скільки в Україні старообрядницьких храмів?

— Храмів навіть більше, ніж приходів. Є села, де старовірці вже повідмирали, а будівлі храмів залишились. На Дунаї у нас є приміщення, які вміщують до тисячі віруючих. Але більшість із них потребує ремонту.

— Які сьогодні стосунки між старовірцями і Російською православною церквою (УПЦ Московського патріархату), від якої ваша церква свого часу дуже потерпіла?

— Нині у нас нормальні стосунки. Позаминулого року я зустрічався із патріархом Володимиром (Сабоданом). Іноді обмінюємося літературою. Хоча, наприклад, те ж написання імені Ісус з двома буквами "і", яке практикує УПЦМП, для нас неприйнятне. Але вже приходить час усвідомлення, що не це головне. Я думаю, більшість священнослужителів різних конфесій розуміють, що церковна реформа, яка здійснювалась більш як триста років тому, нікому користі не принесла. Православ'я в Україні має багато церков. Таке розділення, якщо воно поглиблюватиметься, може призвести до сектантства.

— Віра, релігія, церковне благочестя мають позитивно впливати на суспільство. Які Ви бачите механізми цього впливу?

— Крім того, що сама присутність церкви своїм прикладом зміцнює позитивні засади спільноти, релігійні громади, я вважаю, не повинні бути байдужими до суспільних бід. Наприклад, ми маємо намір створити асоціацію по охороні Дунаю (там у нас багато приходів). Я вже звертався у посольства Німеччини, Австрії з проханням допомогти координувати цю роботу. Ми намагаємося впливати на формування екологічної свідомості мирян і всієї спільноти духовними засобами — підбираємо відповідні цитати з Біблії, організовуємо піснеспіви, молебні за збереження природи.

Триває робота також з організації російського культурного товариства старообрядців, як національної меншини в Україні. Уже відбулася конференція, де прийнято рішення про його створення. Правда, нам у посольстві Російської Федерації кажуть, що ми не можемо бути в Україні національною меншиною. Але ми не на цьому хотіли б акцентувати увагу.

— На яких засадах має відбуватися об'єднання у православ'ї, адже в Україні вже давно йдеться про єдинопомісну Українську православну церкву?

— Я думаю, починати слід із повернення до джерел — вчення древньої православної церкви, яке міститься у постановах Стоглавого собору, де відображено усе те духовне багатство, що мала в собі руська православна церква до розколу. Наскільки Божа благодать у ті часи була дієвою у подвижниках, можна судити по тих святих нетлінних мощах, які й нині перебувають в Києво-Печерській лаврі. Як відомо, їх 118, усі вони були двоперсниками і молились за древніми статутами і книгами.

Майбутня церква має бути незалежна у своєму духовному служінні, відділена від держави і не політизована (останнє якраз і є найбільшою перешкодою до об'єднання православних церков). Своїми молитвами, благочинністю і порадами вона повинна всіляко допомагати, але не втручатися у справи держави. Так само й держава мусить оберігати церкву, допомагати в її облаштуванні, але не диктувати свої умови, як це робив, скажімо, російський цар Петро Перший. Тоді в гармонійному єднанні церкви і держави відкриються великі можливості, особливо у справі відродження благочинності і патріотизму нашого суспільства.

— Коли читаєш історію старообрядництва, здригаєшся від тих жахів, які довелося пережити вашій церкві в часи переслідувань. Як Ви вважаєте, чи не залишилося в душах старовірського священства, мирян образи за заподіяне зло, чи повністю відпущені гріхи минулого?

— Важко знайти у світі іншу церкву, яка б протягом такого тривалого часу переживала настільки тяжкі переслідування. Але старообрядці завжди усвідомлювали зло, яке чинилося щодо них, як випробування, послане Богом для зміцнення віри. Якби ми всі ці роки накопичували образи, то вже перетворилися б із християнської церкви на диявольську. Ми усвідомлюємо себе традиційною церквою, а найглибша християнська традиція — це любов, отож старообрядці завжди відповідали на зло добром. Із нашого середовища вийшли відомі всьому світові меценати, благодійники — Морозови, Рябушинські, Третьякови, Мамонтови, Строганови. Із старообрядців — великі Шаляпін, Станіславський. Чи виросли б такі люди із образи і скривдженості? Ніколи.

— Чи не здається Вам, що старообрядська церква, багато переживши у своїй історії, більше ніж інші позбавлена ортодоксальності, здатна краще розуміти інших?

— Бог створив людину за своїм образом і подобою. Отож, кожну людину обов'язково слід поважати, не можна не враховувати її переконання, прагнення, тим більше, якщо вона чинить діла, угодні Богові. Тому ми поважаємо й інші конфесії, і іншу думку.

Ми мріємо про те, щоб толерантність і благочестя, віра і прощення запанували в Україні. Тоді вона зросла б духовно, а відповідно, й економічно. Але на все воля Божа. І те, як ми сьогодні живемо, — результат минулої духовної порожнечі, масового руйнування храмів. А з іншого боку, ніде у світі не було стільки святих, як на Русі. Це дає нам надію.

— Відомо, що старообрядці дуже цінують книгу. Ця традиція пішла з тих часів, коли патріарх Никон почав змінювати церковні книги. Чи збереглося таке трепетне ставлення донині, адже в суспільній свідомості ця цінність чим далі, тим більше розмивається.

— Так, збереглося. Майже у кожного старовірця вдома є давні церковні видання, які передаються з покоління в покоління. Є навіть рукописні книги. Є такі, яким уже за 350 років. Серед сподвижників нашої церкви багато тих, хто прославився саме збиранням і зберіганням древніх книг і рукописів, а також — пізніше — книговидавничою діяльністю.

При нашій єпархії існує видавництво "Біла Криниця" і однойменний журнал. Правда, світ побачили тільки три номери, бо на постійне видання не маємо коштів.

— Чи не зверталися Ви до офіційних інституцій Російської Федерації, аби старообрядницькій церкві допомогли, адже таку допомогу багато хто отримує?

— Звертався, і не раз. Якось вдалося налагодити контакт з одним із російських урядовців, який допоміг нам видати другий і третій номери журналу "Біла Криниця". Але це були швидше особисті контакти, а не офіційні. Тут, в Україні, нашій єпархії допоміг матеріально колишній голова ДПА, нинішній віце-прем'єр Микола Азаров.

— У Кіровоградській області є кілька сіл, назви яких зустрічаються в історії старообрядництва. Це свідчить про те, що люди тікали від переслідувань і селилися у наших краях?

— Ті ж Клинці — назва із Брянської області. Коли я там ще був священиком, одна старенька жінка розповідала, що першим звідти переселилися двоє її родичів. Злинка, Зибкове — теж звідти. Старовірці зупинялися у наших степах, у Бесарабії, у Вилковому, дуже багато старообрядців у Румунії. Характерно, що переселяючись, вони могли не взяти якесь побутове начиння, майно першої необхідності, але перевозили за собою храми, які були, як правило, дерев'яні. Отож, їх розбирали, вантажили на вози, а на іншому місці майстри надавали їм первозданного вигляду. Вважалося, що у цьому є спасіння. І це символічно. Бо спасіння завжди в духовному.

Архів "ВГ-Церква"

 29.11.04, 12:34 До 100-річчя видання Біблії українською мовою. Знайомтеся: Книга Книг
 20.05.04, 18:49 Борьба с порнографией сделала техасского пастора мэром города
 09.04.04, 14:23 Свято свят і Торжество торжеств
 26.01.04, 12:45 Релігійна ситуація на Кіровоградщині залишається стабільною
 09.10.03, 19:52 Свято співу. Замість оплесків — духовне просвітлення
 29.09.03, 13:27 4 жовтня в Кіровограді — свято духовного співу
 24.09.03, 00:12 Кеннет Хейгин не умер, а ушел домой!
 22.08.03, 18:03 Єпископ Савватій: "Нинішнє розділення у православ'ї, якщо воно поглиблюватиметься, може призвести до сектантства"
 30.06.03, 13:04 Христианские реабилитационные программы внедряются в тюрьмы США
 26.06.03, 19:19 Римско-Католическая Церковь во Львове почтила Папу Римского мемориальной доской
 21.06.03, 00:16 Законопроект о религиозной свободе в Украине ограничивает свободу вероисповедания
 13.06.03, 00:07 "В ім'я Отця і Сина і Духа Святого"
 02.06.03, 10:01 В Москву прибывает митрополит всей Америки и Канады Герман
 19.05.03, 12:02 Христианский фильм транслировался по государственному телевидению Судана!
 11.05.03, 05:02 Свято жінок-мироносиць
 24.04.03, 19:01 Освячення образу Пресвятої Богородиці "Єлисаветградська"
 22.04.03, 14:39 РПЦ надеется, что без ее согласия Папа в Россию не приедет
 20.04.03, 09:14 Вхід Господа до Єрусалима, Або Вербна неділя
 15.04.03, 12:13 Обсуждает вопрос о посещении Папой России
 28.03.03, 15:36 Упоминание Бога оставлено в клятве верности гражданина США
 26.03.03, 17:38 Життєвий вибір. "Ми народжуємося заново"
 26.03.03, 16:57 Релігійна ситуація на Кіровоградщині стабільна
 25.03.03, 12:27 Православна церква претендує на колишнє приміщення кіровоградської спецшколи №1
 25.03.03, 10:51 Тысячи военнослужащих антииракской коалиции требуют Библии
 22.03.03, 09:18 Сорок Святих
 12.03.03, 14:19 Папа Римский вновь обвинил Шотландию в том, что она стала нехристианской
 11.03.03, 23:47 Мэл Гибсон финансирует строительство церкви
 04.03.03, 18:47 Релігійна ситуація на Кіровоградщині та стан церковно-державних відносин
 28.02.03, 17:24 Демократическая Республика Конго: четыре года шла война, теперь там Евангелие
 27.02.03, 22:23 Христиане США готовы переизбрать Буша на второй срок
 25.02.03, 17:11 Саддам Хусейн считает себя „новым Навуходоносором"
 14.02.03, 15:10 Свято закоханих. Символ свята — сердечко, а квіткова емблема — червона троянда
 14.02.03, 15:02 Джордж Буш все больше говорит по-христиански
 12.02.03, 03:37 Лидеры религии и науки против клонирования человека
 11.02.03, 13:06 Джордж Буш призывает к молитве во „время испытаний"
 07.02.03, 09:15 Лидеры Церквей США вновь призвали Буша не допустить войны в Ираке
 05.02.03, 22:14 Христиане Белфаста решили положить конец междоусобице в городе
 04.02.03, 22:16 Ватикан готовит миротворческую миссию в Ирак
 30.01.03, 15:07 Турция впервые выдала официальное разрешение на распространение Евангелия
 28.01.03, 10:20 США следят, как соблюдаются в России права верующих неправославных конфессий
 14.01.03, 12:19 Конфесії - співіснування
 06.01.03, 14:53 Різдво Христове
 06.01.03, 14:37 Зі Святим Вечором будьте здорові!
 12.07.02, 15:02 Послідовники Христа
 27.06.02, 14:29 Во ім'я Отця і Сина, і Святого Духа
 26.06.02, 14:14 Під мелодії малинового передзвону
 25.06.02, 13:07 В Кіровограді освячено нову церкву
 15.02.02, 10:03 Стрітення: птиця до гнізда, а хлібороб - до плуга
 18.01.02, 15:28 "Це Син Мій улюблений!"
 06.01.02, 16:08 Радуйся, земле, Cин Божий народився!
 30.12.01, 11:42 Молитимемось за Україну
 21.12.01, 15:00 Час аdvent
 07.12.01, 18:57 Традиції Катерини - свято дівочої долі
 02.12.01, 18:23 Третя пречиста
 02.12.01, 18:00 Озирнімося навкруги. Маю надію лише на Бога...
 27.11.01, 13:45 У Пилипівку день - до обіду
 17.11.01, 01:53 Михайлів день
 16.11.01, 21:54 Олександр Варванський: "У кожного своя дорога до храму"

"ВГ" №4
(21.01.2005)

Мисcия Кеннате Коупленда

• На Фортечних валах до 250-річчя Кіровограда буде збудовано невеличку церкву.
















Украинския баннерная

Copyright © 2001–2006 "Vechirka.uafor.net" :: Design & Creation
Використання текстових матерiалiв cайту дозволяється лише з активним посиланням (гіперлiнком) на www.Vechirka.uafor.net.
Використання фотоматеріалів сайту без письмового дозволу ЗАБОРОНЕНО!
Использование текстовых материалов сайта разрешается только с активной ссылкой (гиперссылкой) на www.Vechirka.uafor.net.
Использование фотоматериалов сайта без письменного разрешения ЗАПРЕЩЕНО!