ІСТОРІЯ до ХХ ст.

ПЕРЕЙМЕНУВАННЯ КІРОВОГРАДА. ВІДПОВІДАЄМО ЮРІЮ МАТІВОСУ: "ЄЛИСАВЕТА — НАША СВЯТА!"

Vechirka.uafor.net
08.04.2004, 17:04

Шановна редакціє! 13 лютого 2004 року "Вечірня газета" опублікувала матеріал краєзнавця, заслуженого журналіста України Юрія Матівоса "Чия ж то свята?" Винесене в заголовок риторичне питання стосується святої Єлисавети. "Але чиєї? — ставить питання журналіст. — Хто, коли і де канонізував Єлисавету? Серед святих Української Православної Церкви, а саме її представники ініціюють повернення назви, ім'я Єлисавети не значиться".

Скажемо відверто: таке писати міг лише дилетант, людина, далека від релігійного життя. Будь-який православний календар, виданий Українською Православною Церквою, засвідчує, що 5 (18 за новим стилем) вересня — день пам'яті пророка Захарії та святої праведної Єлисавети, батьків Іоанна Предтечі, у якого хрестився Ісус Христос.

А якщо відкриєте другий том "Настільної книги священнослужителя" (1978 р.), який складає Місяцеслов, чи ж відкриєте "Мінею" за вересень, то знайдете там основні відомості про життя і духовний подвиг святої праведної Єлисавети. В усьому православному світі, де шанують канони святої Церкви, за особливим чином здійснюють службу в пам'ять святої Єлисавети.

Православні християни добре знають, що у Місяцеслові зберігається те, що закарбувала історія Церкви. Але саме історія Церкви у кожен період писалася по-різному: матеріали, способи їх відбору і зберігання у Церкви були різними. Але це вже справа Церкви, а не Матівоса, кого зараховувати до святих, а кого ні. На відміну від його образливих для всіх наших віруючих тверджень ми заявляємо: Єлисавета значилась і значиться серед святих нашої Церкви. І саме на честь цієї Єлисавети було названо фортецю, яку почали будувати у 1754 році, фортецю, з якої почалося заснування нашого міста, первісним ім'ям якого було Єлисаветград.

Ще у першій половині позаминулого століття в Успенському соборі зберігалася місцешанована у місті ікона "Єлисаветградська", для якої була виготовлена срібна риза. 14 липня за старим стилем (27 липня) здійснювалося святкування на честь цієї ікони. На жаль, її доля склалася трагічно. У роки тоталітарного режиму ікона щезла. Та на все воля Божа. У 1995 році у Харкові було віднайдено рукопис акафісту на честь ікони Божої Матері "Єлисаветградська", а в церковних архівах Санкт-Петербурга — чорно-білий малюнок — копію ікони "Єлисаветградська", на основі якого було створено величну ікону. Її освячення відбулося у Спасо-Преображенському соборі 19 квітня 2003 року. І ось тепер біля цієї ікони, як біля ікони святої Єлисавети, виставленої у цьому ж соборі, моляться сотні віруючих і відчувають у храмі віяння благодаті Божої.

10 червня 2003 року комісія Кіровоградського єпархіального управління визначила ікону "Єлисаветградську" як гідну шанування і представила відповідні матеріали на розгляд комісії по канонізації святих Священного Синоду УПЦ.

18 вересня, коли місто відзначатиме свій 250-річний ювілей, на центральній площі відбудеться святковий молебень перед іконами "Єлисаветградська" та святої праведної Єлисавети, яка є покровителькою і заступницею міста. 3 цими ж іконами відбудеться хресний хід до фортечних валів, де буде відслужено урочисту Божественну літургію.

Ім'я святої Єлисавети дороге для кожної православної людини, для всіх, хто читає і сприймає "Біблію", і нам, віруючим, прикро, що заслужений журналіст Юрій Матівос так незаслужено поводиться з цим іменем, вдається до святотатства, виявляє незнання православних норм.

На закінчення ще стосовно одного риторичного запитання автора: "У Кіровоградській області... зареєстровано 482 релігійні організації 32-х церков. Чому всі общини повинні поклонятися невідомо чиїй святій і чи захочуть вони це робити? Надто віруючі УПЦ Київського патріархату... чи змиряться вони з тим, що покровителькою міста хтось хоче проголосити святу не їхньої церкви?"

По-перше, чия Єлисавета свята, достеменно відомо. Це свята для віруючих усього православного світу.

По-друге, ніхто нікого не силує поклонятися їй чи ні.

По-третє, святі в усіх православних церквах світу — одні й ті ж. Тож і УПЦКП має шанувати святу Єлисавету. Інша річ, яка Церква є канонічною і благодатною, а яка — ні. Але це вже інша тема церковних дискусій.

По-четверте, мова йде про відновлення історичної справедливості, про повернення місту його первісного імені, яке в нього було вкрадено. І нам думається, що віруючий будь-якої конфесії згодиться: нічого красти не можна.

По-п'яте, переважної більшості з отих 32 церков, на які посилається автор, 250 років тому і в помині не було. Усі перші храми в Єлисаветграді були православними. На противагу православ'ю чимало нині зареєстрованих релігійних організацій беруть свій початок з другої половини XIX століття, а ще більше — сформувалися уже в роки незалежності нашої держави внаслідок проповідницької діяльності зарубіжних місіонерів. Тож чи варто відмовлятися нам від нашої історії, від православної культури?

Ми цілком підтримуємо ті положення, які викладені у відкритому листі депутата обласної ради від міста Кіровограда (Єлисаветграда) Віктора Громового, опублікованому у "Вечірній газеті" поряд з матеріалом Ю.Матівоса. На цій же сторінці опубліковано і звернення учасників зібрання клубу "Ветеран", у якому міститься докір священнослужителям та єпархіальному управлінню про те, що вони, мовляв, зневажають Конституцію, втручаються у політичні перипетії.

Звичайно, не справа Церкви займатися політикою. І вона нею не займається. З повною відповідальністю заявляю, що єпархіальне управління з повагою ставиться до Конституції, законів держави. Справді, Церква відокремлена від держави. Але Церква не відокремлена від суспільства. Ветеранів війни та праці, збройних сил та дітей війни збирається у храмах нашої Церкви аж ніяк не менше, ніж у клубі "Ветеран". І ніхто не позбавить їх права на висловлення власної думки щодо імені міста. А ця думка у більшості православних християн пов'язується з іменем святої Єлисавети, рідної тітки Божої Матері.

Така наша точка зору. А яке рішення прийняти — це, звичайно, справа органів державної влади, які мають узагальнити пропозиції громадськості.

З повагою Пантелеімон, Єпископ Кіровоградський і Олександрійський, керуючий Кіровоградською єпархією УПЦ

Читайте також:
•  Перейменування Кіровограда. Відповідаємо Юрію Матівосу: "Єлисавета — наша свята!"
•  Українське козацтво Буго-Гардівська Паланка за історичну правду!
•  Питання про зміну назви Кіровограда можна ставити після вирішення нагальних комунальних та соціальних проблем міста. Заява депутатської фракції політичних партій Промисловців і підприємців України та "Трудова Україна"
•  Ім'я має бути записане у вічну книгу життя. Єлисаветградський Фонд "Відродження святинь"
•  У єдності — сила.
•  За українську назву — Новокозачин
•  Відкритий лист депутатові Кіровоградської обласної ради п.Громовому В.В.
•  Юрій Матівос, краєзнавець: "Я не хочу жити ні під чоботом Кірова, ні під каблуком Єлизавети" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
•  Кіровоградські ветерани про ім'я міста ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
•  Володимир Пузаков, народний депутат України: "До перейменування ми не готові ні економічно, ні історично" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
•  Ігор Рябцев, науковий співробітник кіровоградського музею музичної культури ім.К.Шимановського: "Перейменування — не самоціль, із ним треба пов'язувати інше — куди ми йдемо, що ми хочемо, які ми?" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
•  Віталій Вієвський, голова кіровоградської міської організації ветеранів війни та праці: "Весь трудовий народ категорично проти" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
•  Костянтин Шляховий, науковий співробітник обласного краєзнавчого музею: "Те, що була монархія і все робилося з її волі, ніхто не заперечує, але це наша історія" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
•  Сергій Шевченко, доцент КДПУ, краєзнавець: "Час працює на краще вивчення історії" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
•  Чия ж то свята? Думка краєзнавця, заслуженого журналіста України Юрія Матівоса щодо повернення Кіровограду давньої назви Єлисаветград
•  ЗВЕРНЕННЯ учасників зібрання клубу "Ветеран" щодо перейменування Кіровоградської області, міста, його районів
•  Відкритий лист депутата Кіровоградської облради В.Громового до кіровоградського міського голови М.Чигріна, депутатів міськради щодо Назва столиці степового краю: проблеми перейменування
•  Відбувся ініційований "Вечірньою газетою" круглий стіл "Назва столиці степового краю: проблеми перейменування"
•  З перейменуванням Кіровограда не поспішатимемо

Архів "ВГ-Історія (до ХХ століття)"

 18.11.05, 14:37 Німе тисячоліття заговорило
 24.06.05, 14:55 Родовід. Лицарського чину чоловік
 17.06.05, 14:10 Родовід. Чи досить жінці п'яти років, щоб її полюбили?
 27.05.05, 13:23 Родовід. Світ князів Глинських
 31.08.04, 13:31 Кіровограду — 250. Кіровоградська Одеса
 30.08.04, 14:23 Зустрічі цивілізацій. Північне Причорномор'є
 16.08.04, 15:51 Археологічні знахідки. А тепер — човен
 02.07.04, 13:09 Сенсаційне відкриття. Візок Бронзового віку
 08.04.04, 17:04 Перейменування Кіровограда. Відповідаємо Юрію Матівосу: "Єлисавета — наша свята!"
 08.04.04, 17:03 Українське козацтво Буго-Гардівська Паланка за історичну правду!
 08.04.04, 16:14 Мамай. Чотири битви
 24.02.04, 10:28 Сергій Шевченко, доцент КДПУ, краєзнавець: "Час працює на краще вивчення історії" ("Назва столиці степового краю: проблеми перейменування". Круглий стіл "Вечірньої газети")
 09.02.04, 18:34 Звеличені вигадками. Ворскала. Тетянин день
 23.12.03, 15:35 Дещо з історії про податки
 28.10.03, 17:37 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. ГЛАВА ТРЕТЯ. ФОРТЕЦЯ СВ.ЄЛИСАВЕТИ. Частина 3
 22.09.03, 16:46 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. ГЛАВА ТРЕТЯ. ФОРТЕЦЯ СВ.ЄЛИСАВЕТИ. Частина 2
 17.09.03, 11:58 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. ГЛАВА ТРЕТЯ. ФОРТЕЦЯ СВ.ЄЛИСАВЕТИ. Частина 1
 09.09.03, 14:26 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. ГЛАВА ДРУГА. Слава Кущівського куреня. Частина 2
 02.09.03, 14:19 Бувальщини "діда Лук'яна". Київський Лук'янівський тюремний замок
 02.09.03, 14:05 До 135-річчя "Просвіти". Та, що знала
 01.09.03, 16:45 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. ГЛАВА ДРУГА. Слава Кущівського куреня. Частина 1
 01.09.03, 16:25 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. ГЛАВА ПЕРША. Неказкова країна Лебедія. Частина 2
 19.08.03, 16:49 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. ГЛАВА ПЕРША. Неказкова країна Лебедія. Частина 1
 12.08.03, 20:23 До 250-річчя Кіровограда. А показати є що! І одеситам, і навіть парижанам
 08.08.03, 18:02 До 250-річчя Кіровограда. МІСТО НАД СИВИМ ІНГУЛОМ. Історико-публіцистичний нарис. СЛОВО ВІД АВТОРА
 23.06.03, 14:20 Олександр Назаренко. Українські зорі над євразійським хутором...
 29.12.02, 16:18 Звідки ж ця краса?
 16.12.02, 13:47 Перлина нашої історії
 07.12.02, 04:25 7 грудня - День місцевого самоврядування. Від Віча до Кіровоградської міської ради
 27.11.02, 13:32 Кіровограду - 250. Щедроти міських благодійників. Хто прийме від них естафету? Частина 2
 26.11.02, 09:17 Кіровограду - 250. Щедроти міських благодійників. Хто прийме від них естафету? Частина 1
 12.11.02, 16:02 Географічний центр України. "Добро і велич воєдино сплелися в імені твоїм"
 09.11.02, 11:37 9 листопада - День української писемності. Преподобний Нестор-літописець
 04.11.02, 16:54 Кіровограду - 250. Перший цукровар України
 16.10.02, 15:08 Кіровограду - 250. Коріння добра родини Журавських
 15.10.02, 11:40 У глибину віків. Де народився Гомер?
 14.10.02, 13:24 У глибину віків. Куди веде "тропа Трояна"
 08.10.02, 12:36 „Перший український діяч у Єлисаветграді..."
 16.09.02, 15:39 Він дбав про бідняків (Савелій Остроухов)
 16.09.02, 15:27 У глибину віків. Відкриття Вікентія Хвойки
 09.09.02, 14:31 Кіровограду - 250. Добротворці з родини макеєвих
 30.08.02, 18:16 У глибину віків. Трояни. Помилка Генріха Шлімана
 26.08.02, 16:34 У глибину віків. Фенікс воскресає вдома
 16.08.02, 17:25 Кіровограду - 250. Новокозачин - козацька слобода
 13.08.02, 13:12 Кіровограду - 250. Так народжувалося світло
 04.08.02, 17:18 Кіровограду - 250. Історія без вигадок і казок
 21.07.02, 14:08 Геральдичний вінок степової України
 05.07.02, 12:47 Де та Умань і що нам від того, що вона є?
 25.02.02, 19:23 Від "Ілюзіону" - до класичного танцю
 03.02.02, 13:56 Озирнися і побачиш вічність
 31.12.01, 16:48 Новорічна символіка
 17.11.01, 14:33 Із записника архіваріуса. Автографи коронованих осіб
 17.11.01, 14:29 За розпорядженням генерала Кутузова

"ВГ" №4
(21.01.2005)
















Украинския баннерная

Copyright © 2001–2006 "Vechirka.uafor.net" :: Design & Creation
Використання текстових матерiалiв cайту дозволяється лише з активним посиланням (гіперлiнком) на www.Vechirka.uafor.net.
Використання фотоматеріалів сайту без письмового дозволу ЗАБОРОНЕНО!
Использование текстовых материалов сайта разрешается только с активной ссылкой (гиперссылкой) на www.Vechirka.uafor.net.
Использование фотоматериалов сайта без письменного разрешения ЗАПРЕЩЕНО!